Μεταφράστε τη σελίδα

Αναζήτηση / Search

Socratic News


Are you interested in Democracy ?

Παρασκευή 12 Νοεμβρίου 2010

Ισλαμική ηθική στη Γάζα

Η Hamas και ο κοινωνικός εξισλαμισμός της Γάζας

Bitterlemons International.org 4.11.10
Του Mkhaimar Abusada *

Η Λωρίδα της Γάζας ήταν γνωστή ως μια πολύ παραδοσιακή και συντηρητική κοινωνία πολύ πριν η Hamas αναλάβει τον έλεγχό της τον Ιούνιο του 2007. Η πυκνοκατοικημένη Λωρίδα κατοικείται κυρίως από Παλαιστίνιους πρόσφυγες οι οποίοι υποφέρουν εδώ και καιρό από τη φτώχεια και την αδιαφορία. Όμως, από τότε που η Hamas κατέλαβε τον έλεγχο της Λωρίδας της Γάζας, έχει εντείνει τις προσπάθειες και τις δραστηριότητες της για εξισλαμισμό της κοινωνικής ζωής των ντόπιων Παλαιστινίων. Ο εξισλαμισμός της Γάζας αναφέρεται στις προσπάθειες και τη διαδικασία βίαιης επιβολής του Ισλαμικού νόμου και της Ισλαμικής παράδοσης.

Η διαδικασία του Εξισλαμισμού επιβάλλεται από την κυβέρνηση της Hamas και τους μηχανισμούς ασφάλειας της καθώς και από ομάδες εθελοντών dawa που πηγαίνουν από σπίτι σε σπίτι ζητώντας από τους πολίτες να συμμορφωθούν στους Ισλαμικούς νόμους και να φορούν την παραδοσιακή μαντίλα (hijab). Πέρα από την επιβολή Ισλαμικών κοινωνικών κανόνων στην καθημερινή ζωή, η Hamas ελέγχει το κοινωνικό, εκπαιδευτικό και θρησκευτικό σύστημα μέσω των οποίων κατηχούνται οι κάτοικοι με Ισλαμικές αξίες που έχουν μια μακροπρόθεσμη επίδραση στη φύση της κοινωνίας της Γάζας.

Το επίσημο εκπαιδευτικό σύστημα στη Γάζα (με εξαίρεση τα σχολεία της UNRWA) είναι πλήρως ελεγχόμενο από τη Hamas. Αυτό διευκολύνθηκε από τη γενική απεργία των εκπαιδευτικών κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς 2008-2009. Η Hamas κατάφερε να αντικαταστήσει τους εκπαιδευτικούς με άλλους της δικής της ιδεολογίας. Το εκπαιδευτικό σύστημα υφίσταται μια διαδικασία Εξισλαμισμού - κατά την έναρξη του σχολικού έτους τον Αύγουστο του 2009, το Υπουργείο Παιδείας της οργάνωσης επέβαλε τη hijab στα κορίτσια και τοποθέτησε άνδρες καθηγητές στα σχολεία αρένων.

Η διαδικασία εξισλαμισμού διευκολύνεται επίσης από την τάση των κατοίκων της περιοχής, ανδρών και γυναικών, για συμμόρφωση στις Ισλαμικές αξίες της Hamas. Ένα από τα πιο ορατά σημάδια είναι ο αυξανόμενος αριθμός γενειοφόρων ανδρών και γυναικών με hijab στους δρόμους της Γάζας. Μερικοί απ’ αυτούς μεγαλώνουν γενειάδες για θρησκευτικούς λόγους ενώ οι γυναίκες απλώς δεν θέλουν να παρενοχληθούν από την "αστυνομία ηθικής" της Hamas και τις ομάδες Dawa. Αυτές οι ομάδες Dawa είναι ένα πολιτικό δίκτυο εθελοντών της Hamas που ανήκουν σε Ισλαμικούς φιλανθρωπικούς συλλόγους και ασχολούνται με πολιτιστικά, εκπαιδευτικά και θρησκευτικά θέματα.

Το 2010, η κυβέρνηση της Hamas ενέτεινε τη διαδικασία κοινωνικού εξισλαμισμού της Γάζας. Σύμφωνα με δήλωση που έδωσε στη δημοσιότητα η Παλαιστινιακή Ανεξάρτητη Επιτροπή για τ’ Ανθρώπινα Δικαιώματα στα μέσα Σεπτεμβρίου, οι προσπάθειες αυτές περιλάμβαναν την καταστολή της κοινωνίας των πολιτών και σοβαρές παραβιάσεις της προσωπικής ελευθερίας. Για παράδειγμα, η Hamas απαγόρευσε το κάπνισμα ναργιλέ από τις γυναίκες σε δημόσιους χώρους. Το κάπνισμα και η διασκέδαση σε δημόσιο χώρο ήταν εξάλλου οι λόγοι που η αστυνομία της Hamas έκλεισε για τρεις ημέρες στα μέσα Σεπτεμβρίου το Beach Hotel στη Γάζα όπως και πολλά άλλα τουριστικά μέρη.

Το καλοκαίρι του 2010 παρατηρήθηκε μια εξαιρετικά τεταμένη σχέση μεταξύ της Hamas και του διευθυντή της UNRWA John Ging. Εξτρεμιστές πυρπόλησαν τις καλοκαιρινές κατασκηνώσεις της UNRWA ενώ φυλλάδια μιας εξτρεμιστικής ομάδας κατηγορούσαν την UNRWA ότι δίδασκε στα κορίτσια φυσική κατάσταση, χορό και ανηθικότητα. Τα φυλλάδια διανέμονταν μέσα και γύρω από τα ελεγχόμενα από τη Hamas τζαμιά της Γάζας. Παρόλο που η Hamas καταδίκασε τις επιθέσεις και δεσμεύτηκε να εντοπίσει τους δράστες, τίποτα σχετικό με την πορεία της έρευνας δεν έχει ανακοινωθεί.

Το Crazy Water Park, ένας από τους πιο δημοφιλείς τόπους διασκέδασης της Λωρίδας της Γάζας, έκλεισε στα μέσα Σεπτεμβρίου από την αστυνομία της Hamas επειδή επέτρεπε τα μικτά μπάνια. Δύο εβδομάδες αργότερα, η περιοχή πυρπολήθηκε από ομάδα άγνωστων ενόπλων. Η κυβέρνηση της Hamas καταδίκασε αυστηρά το περιστατικό και υποσχέθηκε να συλλάβει τους δράστες. Παρόλο που δεν είναι ξεκάθαρο ποια Ισλαμική ομάδα βρισκόταν πίσω από αυτό, η ευθύνη ανήκει μάλλον σε Ισλαμιστές μαχητές που υποστηρίζονται από τη Hamas η οποία αντιτίθεται στις μικτές συναναστροφές.

Μια άλλη ανησυχητική εξέλιξη αυτού του καλοκαιριού ήταν ο ενισχυμένος ρόλος της "αστυνομίας ηθικής" της Hamas. Η ντυμένη στα μαύρα αστυνομία της Hamas άρχισε να περιπολεί τις παραλίες της Γάζας για να διασφαλίσει ότι οι άνδρες και οι γυναίκες είναι "κατάλληλα" ντυμένοι και δεν συγχρωτίζονται άτομα του αντίθετου φύλου που δεν είχαν συγγένεια μεταξύ τους. Η αστυνομία ηθικής παρακολουθεί δημόσιους χώρους, δρόμους και μικτά πανεπιστήμια για τυχόν ύποπτες και ανάρμοστες συμπεριφορές.

Η στρατηγική της Hamas έγκειται στον βήμα-βήμα εξισλαμισμό της Λωρίδας της Γάζας ώστε ν’ αποφευχθεί τυχόν πρόκληση προς τις γειτονικές Αραβικές χώρες και τη διεθνή κοινότητα. Η Hamas αρνείτο πάντα τις κατηγορίες για μετατροπή της Γάζας σ’ ένα Ισλαμικό εμιράτο αλλά σε μια πολύ πρόσφατη συνέντευξή του στο Reuters, το κορυφαίο στέλεχος της οργάνωσης Mahmoud al-Zahar, απηύθυνε το ερώτημα: "Είναι έγκλημα να εξισλαμιστεί ο λαός; Είμαι ένας Μουσουλμάνος που ζει εδώ σύμφωνα με την παράδοσή μας. Γιατί πρέπει να ζήσω σύμφωνα με την παράδοσή σας;" Ο Zahar υπερασπίστηκε τους νόμους της Hamas αλλά αρνήθηκε να πει πόσο μακριά θα φτάσει τον εξισλαμισμό.

Είναι ασφαλές να πούμε ότι απώτερος στόχος της Hamas είναι ο σταδιακός εξισλαμισμός της Λωρίδας της Γάζας και η παρουσίασή της ως επιτυχημένου μοντέλου για το μετριοπαθές πολιτικό Ισλάμ.

*Ο Mkhaimar Abusada είναι καθηγητής πολιτικών επιστημών στο πανεπιστήμιο Al-Azhar στη Γάζα.

πηγή: http://bitterlemons-international.org/inside.php?id=1312

Σχετικά Άρθρα