Το παρακάτω απόσπασμα είναι από το http://www.hellenicpantheon.gr/SimopoulosA.htm
Ο Ερατοσθένης αποδοκίμαζε εκείνους που διαιρούσαν το ανθρώπινο γένος σε Έλληνες και βαρβάρους καθώς και εκείνους που συμβούλευαν να αντιμετωπίζονται οι Έλληνες ως φίλοι και οι «βάρβαροι» ως εχθροί, τονίζοντας ότι πολλοί «βάρβαροι» είναι «αστείοι» δηλαδή μορφωμένοι, ευγενείς, ευφυείς και πολλοί Έλληνες «κακοί» δηλαδή φαύλοι. Όπως οι Αιγύπτιοι που ήταν προσηλωμένοι στον νόμο και την τάξη και οι Καρχηδόνιοι που αναγνωρίζονταν «πολιτεύεσθαι καλώς». Είναι πιο λογικό, έλεγε, να ξεχωρίζουμε τους ανθρώπους ανάλογα με το ήθος. Και καταδίκαζε εκείνους που παρότρυναν τον Αλέξανδρο «τοις μεν Έλλησιν ως φίλους χρήσθαι τοις δε βαρβάροις ως πολεμίοις». Κατά τον Ερατοσθένη «βέλτιον είναι η αρετή και κακία διαιρείν» (Στράβων, Γεωγραφικά, Α, c66).
Υπήρχαν όμως και άλλοι προγενέστεροι Έλληνες συγγραφείς, όπως ο Ηρόδοτος και ο Ξενοφών, που παραδέχονται ότι πολλοί «βάρβαροι» διακρίνονταν για την αξιωσύνη, την αρετή, την ποιότητα, τις ικανότητες και τη σοφία τους. Κατά τους Πυθαγόρειους όλοι οι άνθρωποι είναι φίλοι και κατά τον σοφιστή Ιππία «είμαστε όλοι συγγενείς και συμπολίτες» (Πλάτων, Πρωταγόρας, 337C). Ο στίχος του Ευριπίδη «άπασα χθων ανδρί γενναίω πατρίς» (Απόσπασμα 1047) εκφράζει την ιδέα της πανανθρώπινης κοινότητας. Το ίδιο διδάσκουν και τα λόγια του Δημόκριτου «ανδρί σοφώ γη βατή· ψυχής γαρ αγαθής πατρίς ο ξύμπας κόσμος» (Απόσπασμα 247). Ο σοφιστής, τέλος, Αντιφών, διακηρύσσοντας την ισότητα όλων των ανθρώπων, σύμφωνα με το φυσικό δίκαιο, υποστηρίζει ότι δεν υπάρχει διαφορά μεταξύ Ελλήνων και «βαρβάρων». Όλοι οι άνθρωποι είναι αδελφοί. Ισότητα ταπεινών και αριστοκρατών, ισότητα Ελλήνων και «βαρβάρων», ισότητα ελεύθερων και δούλων («Αλήθειαι» – Παπ. Οξύρ. 1364, ΙΙ, σ. 275κ.ε.)
Πηγή :
http://www.hellenicpantheon.gr/SimopoulosA.htm
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου