Η θεωρία διαχείρισης λάθους έχει να κάνει με την επιρροή του φόβου του αρνητικού αποτελέσματος στις επιλογές μας. ( David Buss and Martie Haselton)
Η θεωρία διαχείρησης λάθους (Error Management Theory), αν και έχει όμοια διαμόρφωση με τη θεωρία της ασαφούς λογικής (fussy logic), αλλά με τη διαφορά ότι στατιστικά οι διαδικασίες επιλογής επιθυμητού αποτελέσματος έχουν αλλοιωμένες επιρροές προς τη μείωση πιθανού αρνητικού αποτελέσματος, άσχετα εάν μεγαλώνει κατά πολύ περισσότερο η πιθανότητα λάθους επιλογής.
΄Ετσι αντί κάθε τεταρτημόριο να έχει ίσες μαθηματικά στατιστικές πιθανότητες (25%), η διανοητική επιλογή της αποφυγής αρνητικού αποτελέσματος, κάνει τις πιθανότητες επιλογής λάθους κατανόησης των γεγονότων μεγαλύτερες, εφόσον τα πιθανά αρνητικά αποτελέσματα δίνουν λιγότερο κόστος επιβίωσης ή αναπαραγωγής.
Η ίδια θεωρία μπορεί να εφαρμοστεί και στις θρησκευτικές μας αντιλήψεις και το φόβο μελλοντικών καταστάσεων, αναστάσεως, αναβίωσης σε όποια άλλη ζωϊκή μορφή ή απλά τη σκέψη της ανυπαρξίας. Ο φόβος της τιμωρίας, μείωσης βιοτικού επιπέδου, ή βίωσης σε μια θεωρούμενη κατώτερη ζωική μορφή προκαλεί σκέψεις επιλογής ενός θρησκευτικού τρόπου ζωής τώρα παρά από έναν άθρησκο, άθεο ή αδιάφορο θρησκευτικά τρόπο ζωής. Το σκεπτικό έγκυται στο πιθανώς επιθυμητό καλό αποτέλεσμα του θρησκευόμενου τρόπου ζωής και της ανταμοιβής, από το ανυπαρξιακό μη ανταποδόσιμο άθρησκο ή άθεο τρόπο ζωής τώρα.
Το θέμα όμως είναι το κατά πόσο είμαστε σίγουροι ότι τα αποτελέσματα των επιθυμιών και των επιλογών μας είναι όπως μας παρουσιάζει η σκέψη η δική μας ή οι σκέψεις των κοινωνιών μέσα στις οποίες βιώνουμε. Το περιβάλλον μας έχει μεγάλο ρόλο στη προσωπική μας ικανότητα να κατανοούμε σωστά ή όχι τις καταστάσεις στις οποίες ζητείται να αποφασίσουμε κάτι για εμάς ή το κοινωνικό μας χώρο.
Ένα φιλοσοφημένο καλλιτεχνικό παράδειγμα τρόπου επιλογής, επιθυμίας και αναμενόμενου αποτελέσματος, φαίνεται καθαρά στην ελληνική ταινία "Ο Κυνόδοντας". Αξίζει να το δείτε έστω και μία φορά.
Η θεωρία διαχείρησης λάθους (Error Management Theory), αν και έχει όμοια διαμόρφωση με τη θεωρία της ασαφούς λογικής (fussy logic), αλλά με τη διαφορά ότι στατιστικά οι διαδικασίες επιλογής επιθυμητού αποτελέσματος έχουν αλλοιωμένες επιρροές προς τη μείωση πιθανού αρνητικού αποτελέσματος, άσχετα εάν μεγαλώνει κατά πολύ περισσότερο η πιθανότητα λάθους επιλογής.
΄Ετσι αντί κάθε τεταρτημόριο να έχει ίσες μαθηματικά στατιστικές πιθανότητες (25%), η διανοητική επιλογή της αποφυγής αρνητικού αποτελέσματος, κάνει τις πιθανότητες επιλογής λάθους κατανόησης των γεγονότων μεγαλύτερες, εφόσον τα πιθανά αρνητικά αποτελέσματα δίνουν λιγότερο κόστος επιβίωσης ή αναπαραγωγής.
Η ίδια θεωρία μπορεί να εφαρμοστεί και στις θρησκευτικές μας αντιλήψεις και το φόβο μελλοντικών καταστάσεων, αναστάσεως, αναβίωσης σε όποια άλλη ζωϊκή μορφή ή απλά τη σκέψη της ανυπαρξίας. Ο φόβος της τιμωρίας, μείωσης βιοτικού επιπέδου, ή βίωσης σε μια θεωρούμενη κατώτερη ζωική μορφή προκαλεί σκέψεις επιλογής ενός θρησκευτικού τρόπου ζωής τώρα παρά από έναν άθρησκο, άθεο ή αδιάφορο θρησκευτικά τρόπο ζωής. Το σκεπτικό έγκυται στο πιθανώς επιθυμητό καλό αποτέλεσμα του θρησκευόμενου τρόπου ζωής και της ανταμοιβής, από το ανυπαρξιακό μη ανταποδόσιμο άθρησκο ή άθεο τρόπο ζωής τώρα.
Το θέμα όμως είναι το κατά πόσο είμαστε σίγουροι ότι τα αποτελέσματα των επιθυμιών και των επιλογών μας είναι όπως μας παρουσιάζει η σκέψη η δική μας ή οι σκέψεις των κοινωνιών μέσα στις οποίες βιώνουμε. Το περιβάλλον μας έχει μεγάλο ρόλο στη προσωπική μας ικανότητα να κατανοούμε σωστά ή όχι τις καταστάσεις στις οποίες ζητείται να αποφασίσουμε κάτι για εμάς ή το κοινωνικό μας χώρο.
Ένα φιλοσοφημένο καλλιτεχνικό παράδειγμα τρόπου επιλογής, επιθυμίας και αναμενόμενου αποτελέσματος, φαίνεται καθαρά στην ελληνική ταινία "Ο Κυνόδοντας". Αξίζει να το δείτε έστω και μία φορά.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου